Sivun alkuun

Työskenteletkö toimistossa
vai ruumiillisessa työssä?

Ergonomia toimistossa

Tarvitsetko apua?
Ota yhteyttä myyntiosastoomme jo tänään!

Konttorituoli

Konttorituolin tulee olla vankka, käännettävä ja helposti säädettävä istumakorkeuden ja -syvyyden osalta.

Selkänojan tulee olla korkeussuunnassa säädettävä ja kallistettava, ja sen tulee olla tarpeeksi korkea, jotta lapaluut ja niska saavat hyvää tukea. Sen tulee myös olla tarpeeksi leveä, jotta kyynärpäät mahtuvat liikkumaan taaksepäin.



Työskentelyasennostasi tulee vähemmän staattinen, jos sinulla on mahdollisuus vaihdella työtuoleja tai istuma-asentoa lukittavalla kallistustoiminnolla.

Työpöytä

Työpöydän tulee olla tarpeeksi suuri, jotta siihen mahtuvat kaikki varusteet ja työskentelymateriaalit. Tämä vähentää käsivarsiin ja käsiin kohdistuvaa rasitusta. Litteän näytön osalta syvyydeksi suositellaan vähintään 800 mm.

Pöydän tulee olla helposti säädettävä pystysuunnassa pituutesi mukaan. Siinä tulisi olla mieluiten sähkömoottori, jonka avulla on helpompi vaihdella istuvan ja seisovan työasennon välillä.

Jaloille ja polville tulisi olla runsaasti tilaa - niiden tiellä ei saa olla paksuja reunuksia tai tolppia. Lähivalolla ja mattapintaisella tasolla vältät lamppujen ja päivänvalon häiritsevänä häikäisyn.

Työpistematto

Työpistematon tulee olla kuormitusta vähentävä matto, joka aktivoi pienet liikkeesi ja vilkastuttaa verenkiertoa. Siten se säästää sääriäsi, jalkojasi ja selkääsi riippumatta siitä, mitä kenkiä käytät.

Näyttö

Näytön tulee olla käsivarren mitan etäisyydellä, noin 50-80 cm pöydän reunasta. Tämä on silmille paras etäisyys. Aseta näyttö niin, että sen yläreuna on katsekorkeudella tai hieman alempana, jotta voit työskennellä niska suorana ja katse hieman alaspäin suunnattuna.

Työpöydän tapaan näyttö tulee asettaa niin, etteivät päivänvalon tai lamppujen heijastukset häikäise silmiäsi. Käytä asiakirjapidintä, jos työskentelet vuoroin tietokoneen ja vuoroin kansioiden tai papereiden kanssa. Silloin et rasita niskaa katsomalla alaspäin, vaan pidät sen suorana.

Näppäimistö

Näppäimistön tulee olla ohut, jolloin ranteet eivät taivu ylöspäin. Perussääntönä on, että ranteiden tulee olla aina suorassa. Suositus on korkeintaan 3 cm pöydän pinnalta näppäimistön keskirivin yläosaan. Jos näppäimistö on korkeampi, sinun tulee käyttää ylimääräistä rannetukea tai lisätukipintoja, jotka auttavat vähentämään käsivarsiin kohdistuvaa rasitusta.

Yksi vinkki on käyttää erilaisia pikanäppäimiä, jolloin työskentelet välillä hiirellä ja välillä näppäimistöllä.

Hiiri

Hiiren tulee olla olkapäiden leveydellä ja niin pitkällä kirjoituspöydän etureunasta, että kyynärvarret lepäävät kirjoituspöydällä tai käsinojalla. Työskentele rennosti niin, että olkavarret ja kyynärpäät ovat lähellä kehoa. Irrota mieluusti hiirestä silloin, kun et käytä sitä. Näin lihakset saavat mahdollisuuden levätä hetken.

Hiiri on ehdottomasti yleisin osoitinlaite, mutta vaihtoehtojakin on! Kokeile erilaisia vaihtoehtoja, jotka tuntuvat mukavilta ja joista on olemassa käteesi sopivia malleja, jotta ranteesi on aina suorassa.

Punainen alue: Sopimaton työskentelyalue. Tällä alueella ei tule suorittaa työtehtäviä. Jos tarvikkeita tai työskentelymateriaaleja säilytetään tällä alueella, nouse aina ylös hakemaan ne.

Keltainen alue: Miellyttävä kurottamisetäisyys, mutta olkapäihin ja hartioihin kohdistuva rasitus on huomattavasti suurempi. Tämä alue soveltuu vain tavaroiden säilyttämiseen ja hakemiseen.

Vihreä alue: Tällä alueella kehoon kohdistuva rasitus on vähäinen. Työskentele tällä alueella ehkäistäksesi vammoja.

Ergonomia Ruumiillisessa työssä

Seiso hieman hajareisin nostettavan esineen lähellä suoraan sen edessä.

Tartu nostettavaan esineeseen, suorista jalat ja lonkat ja kanna esinettä lähellä kehoa.

Pyri pitämään selkä suorana ja taivuta polvia ja lonkkaa. Vältä aina taivuttamasta ja kääntämästä kehoa yhtä aikaa nostaessasi.

Laske esine alas taivuttamalla polvia ja lonkkia. Pidä aina selkä suorassa.

Työpöytä

Työpöydän tulee olla helposti säädettävissä korkeussuunnassa ja mieluusti sähkömoottorilla varustettu. Ensinnäkin, jotta voit nopeasti vaihtaa työskentelyasentoa, mutta ennen kaikkea voidaksesi säätää sitä pituutesi mukaan.

Monilla työpaikoilla on nykyään kiertäviä työtehtäviä. Siksi jokaista työpistettä tulee voida mukauttaa nopeasti työntekijöiden mukaan. Työpöydän tulee olla myös toiminnallisesti varustettu niin, että työkalut ja tuotanto-osat ovat käden ulottuvilla tarpeettomien liikkeiden välttämiseksi. Aseta työpöytä niin, etteivät päivänvalon ja lamppujen heijastukset häikäise. Käytä tarvittaessa lisävalaistusta silmien rasituksen välttämiseksi.

Työpistematto

Aseta mattoja niille paikoille työpaikalla, joilla työntekijät seisovat pisimmän aikaa, kuten pakkauspöytien tai työtasojen eteen.

Ruumiillinen työ merkitsee usein raskaiden kuormien lisäksi myös paljon liikkumista. Jotta voisit helposti liikkua työpisteelläsi tai muille paikoille työpaikalla, seisot valtaosan päivästä. Kengistä riippumatta tämä merkitsee suurta kuormitusta säärille ja jaloille, ja siksi työpistematto on lähes pakollinen rasituksen vähentämiseksi.

Työtuoli

Vaihteleva työasento on tärkein seikka, ja siksi on tärkeää myös voida istua ajoittain työtehtävien salliessa.

Joissakin tapauksessa tulee käyttää pyörällistä tuolia helppoon siirtymiseen. Joissakin tilanteissa pyörät saattavat kuitenkin aiheuttaa ergonomisia riskejä.

Pyörällisen työtuolin ja pehmeän maton käyttäminen vähentävät vakautta ja vaativat suuria ponnisteluja siirtymisessä. Yhdistele työpistemattoja ja pyörällä varustettuja tai pyörättömiä työtuoleja työpaikalla luodaksesi dynaamisen ja vaihtelevan työympäristön.

Ergonomiset tuet

Teollisuusympäristöissä, varastoissa ja työpajoissa on usein toistuvia työtehtäviä, joissa toistetaan samoja liikkeitä pidemmän aikaa. Työvaiheet ovat usein rajalliset ja jokainen vaihe on lyhyt. Silloin saatetaan tarvita ergonomisia tukia kuten tukivöitä ja rannetukia suurimmalle kuormitukselle altistuvan kehon osan kuormituksen vähentämiseksi.